MOOOOOOI MAN
Mijn eerste theatervoorstelling kan ik me nog heel goed herinneren. Het was in het theater Concordia in Enschede. Ik zat op de Bouwmeester in Haaksbergen en in mijn middelbareschooltijd maakte ik er een gewoonte van om in ieder geval vrijdagmiddag te spijbelen; ik ging er ‘op de duim’ vandoor.
Bij het tankstation aan de Enschedesestraat was een goede liftplek. Die avond gingen we naar Herman Finkers en sindsdien ben ik fan. Het boek ‘De cursus omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door’, vind ik briljant. En ik kan er om blijven lachen. Zijn gevleugelde uitspraak ‘het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in Almelo is altijd wat te doen’ blijft hilarisch. Almelooo. Typerend voor de Twentse taal is de lange ‘ooo’.
Het viel me dan ook gelijk op toen ik in mijn woonplaats Zutphen langs een bedrijf met op de gevel Oolaboo reed.
Nieuwsgierig geworden zocht ik informatie op en het bleek een prachtig cosmeticamerk, opgericht door van oorsprong Tukkers die zich, nadat ze een periode lang een Italiaans merk in de markt hebben gezet in Nederland, gingen richten op de ontwikkeling van een compleet eigen lijn. Ik belde ze op want ik wilde graag kennismaken. Het werd een inspirerend en warm samenzijn, waarin werd besloten dat met name de haarproducten mij goed zouden kunnen doen. Ik en mijn wederhelft-krullenbol hebben er sindsdien enorme profijt van.
De manier waarop dit familiebedrijf gerund wordt is voor mij herkenbaar. Toen we aankwamen stonden de twee broers Richard en Jeroen Wilmink in het magazijn spullen in te pakken. Zo ging dat bij ons vroeger thuis ook. Mijn ouders hadden een groothandel in kunstnijverheidsartikelen en importeerden mooie exclusieve spullen als stoffen, aardewerk en kleding. Begin jaren ‘70 kochten zij een boerderij in Twente en in de kapschuur achter het huis was het magazijn. De buurman uit Hengevelde werd magazijnchef, mijn vaders secretaresse was de oudste van een gezin van tien kinderen en iedere middag reed mijn moeder naar het dorp om bij bakker Nollen
vers brood te halen. Nog steeds smul ik van de appelkoeken van het inmiddels enorm uitgegroeide bedrijf en ik koop traditiegetrouw kaas bij Keuper als ik in de buurt ben. In mijn jeugd was er veel bedrijvigheid en Van Gend & Loos reed dagelijks af en aan van onze boerderij. Als kind hielpen wij al in de zaak. Mijn ouders waren avonturiers, reisden de hele wereld af op zoek naar bijzondere en uitzonderlijke producten om in Nederland aan de detailhandel te verkopen. Ze waren vindingrijk, creatief en vooruitstrevend. Hun gedrevenheid en ondernemendheid maakten dat ze goed bij de Twentse mentaliteit pasten, zo bleek ook wel weer bij TOM’s Business Blow Out, waar innovatie, duurzaamheid en ondernemerszin weer perfect tot uitdrukking kwamen.
Het was weer moooooi man.
Recente reacties